This unfair world

Wereld, wat zit je raar in elkaar. Wat veroorzaak je gekke dingen en wat maak je veel in me los. Ik denk veel na over dingen die anders kunnen of niet juist zijn. Zo ook over douchen. Ja, dat klinkt gek, want in eerste instantie denkt niemand na over douchen. Het is ontspannend, je kan ontzettend van  genieten  en het is  altijd fijn om weer lekker fris te ruiken.  Bovendien is het ook voor mijn stembandontwikkeling  een prima uitkomst.

Ik sta echter met een ander gevoel onder de douche.  Wij douchen in Nederland namelijk met drinkwater. Ons water is het meest heldere wat je in deze wereld kunt vinden. Het is schoon en bevat geen slechte bacteriën.

Het is lastig te beseffen, maar  ik kan er met mijn kop niet bij. Gedurende mijn leven ben ik  drie keer in Afrika geweest. Ik heb kinderen gezien, vreselijk arm. Dorst, maar geen stromend water. Dorpjes waar de bevolking kilometers moet  afleggen om twee emmers te vullen met water, dat is dan de dichtstbijzijnde bron.

Hoe treurig het is om mensen te zien strubbelen, vechten tegen de dorst, overleven. Er is echter niet meer, daar is er niet genoeg zuiver water om iedereen te voorzien van genoeg vocht. En daar stond ik dan als ‘’rijke’’ Europeaan. Want dat ben ik dan in hun grote onbeholpen ogen.  En dat ben ik ook, want ik ben gezegend met voldoende drinkwater om te overleven. Maar veel meer dan dat. Ik sta te douchen met het water wat mijn hele  familie had kunnen drinken. Ik spoel in een kwartier twintig liter helder (verwarmd!)  drinkwater door de gootsteen alsof het niets is. Pats boem, gewoon weg.

Het ‘’ik stond erbij en ik keek er naar’’ gevoel. Ik heb het met eigen ogen allemaal kunnen zien,  maar alleen ik kan er niks tegen  doen. Dit is de wereld. Wereld, dit is wat er gebeurt en dit wil ik niet. Onmacht, onrecht. Ik waardeer wat ik heb maar  wat ik heb is veelal  niet noodzakelijk. Zo’n kwartier douchen per dag gaat de decadentie te boven. Helaas kan ik door minder te douchen niet zorgen dat er voor hen meer drinkwater is. Zo werkt het niet, zo simpel is het helaas niet. Maar instinctief doe ik het toch, misschien alleen voor het gevoel. Dat kleine beetje afzetten tegen dit meest oneerlijke probleem.

Geef een reactie

